Tuesday 9 December 2014

KELAHIRAN

Pelbagai bentuk adat resam dan pantang larang diamalkan oleh wanita masyarakat Cina semasa mengandung dan juga selepas bersalin untuk memastikan bayi yang bakal lahir itu tidak ditimpa kejadian buruk seperti keguguran, kecacatan atau kematian. Ibu mertua bertanggungjawab menjaga wanita mengandung dan bukannya suami. Masyarakat Cina juga amat mementingkan anak lelaki. Ini kerana anak lelaki boleh melanjutkan keturunan mereka melalui pewarisan nama nenek moyang. Anak perempuan hanya menjadi milik ibu bapa buat sementara waktu sahaja dan apabila berkahwin, mereka dianggap menjadi milik keluarga suaminya.
Kelahiran anak mengikuti beberapa adat penting untuk menjaga kesihatan ibu dan kandungan. Dia diagalakkan tidur dan makan dengan baik, membaca dengan baik dan melihat benda-benda yang cantik. Waktu kelahiran anak itu dibersihkan dan dibendung. Pada hari ke 29, anak itu dicukur dan rambutnya dibungkus dengan kain merah dan digantung pada bantalnya selama 100 hari dan kemudian dibuang ke dalam sungai. Dia diharap akan berani sepanjang hayatnya. Setelah sebulan upacara, ‘Bulan Penuh’ akan diadakan dengan meriah. Ulang tahun kelahirannya tidak diperingati oleh anaknya pada waktu tua secara besar-besaran.

1 comment:

  1. How to get to the nearest poker room and start playing
    in the nearby casino and take the closest poker 아산 출장샵 room and start playing in a regular a smaller 구리 출장안마 house 경상북도 출장마사지 edge, 안동 출장샵 or try to play 양산 출장마사지 at a larger

    ReplyDelete